Lezingen

CursussenLezingenStudiedagen

jan
9
wo
Muziek in de oudheid @ Leiden, RMO
jan 9 @ 14:30 – 16:30

Drs. Diana de Wild

Een bijna geheel verloren kunst: de muziek van de oudheid. Hoewel geleerden er inmiddels in geslaagd zijn om de melodie van een aantal liederen uit de oudheid te reconstrueren, is er nog steeds maar weinig muziek uit de oudheid bekend. In deze lezing gaan we als een detective op zoek naar sporen van muziek uit de oudheid: we bekijken afbeeldingen van musici en dansers, we lezen liederen uit de oudheid en bestuderen de muziekinstrumenten die archeologen gevonden hebben. De nadruk zal liggen op de muziek van het oude Egypte, Griekenland en Rome, maar er wordt ook een uitstapje gemaakt naar Mesopotamië.

Wees, zolang je leeft, het zonnetje, treur niet teveel. Het leven duurt immers kort, de tijd eist zijn tol op. (Grieks liedje op een grafsteen uit de 1e eeuw n.Chr.).

Aanmelden

jan
23
wo
Herrie in het hiernamaals. Geluiden in het dodenrijk @ RMO, Leemanszaal
jan 23 @ 14:00

Jan Koek

Het blijkt dat geluid voor de oude Egyptenaren onontbeerlijk is om de wereld te scheppen en in stand te houden (wedergeboorte). In het 8e uur van het Amdoeat (“Dat wat in het hiernamaals is”) worden tien holen beschreven met elk hun eigen geluid. Na bespreking van alle holen zal duidelijk worden dat ook deze geluiden het scheppingsproces bevorderen.

Aanmelden

feb
22
vr
Op ontdekkingsreis naar Poent @ Den Haag, Mehen Studiecentrum
feb 22 @ 14:30 – 16:30

Yvonne Buskens

Poent, een land dat vooral bekend is vanwege de mooie reliëfs in de tempel van Hatsjepsoet (Deir el-Bahari) die de Egyptische expedities naar dit gebied afbeelden. Poent wordt vaak als mysterieus bestempeld: in de aan ons overgeleverde bronnen is namelijk geen “Van A naar B “ routebeschrijving teruggevonden wat het bepalen van de exacte locatie bemoeilijkt. Koningin Hatsjepsoet was niet de eerste en ook niet de enige heerser van het oude Egypte die handel dreef met Poent. Reliëfs afkomstig van de tempel van Sahoera in Aboesir bijvoorbeeld tonen aan dat al in het Oude Rijk contacten waren met Poent en zijn inwoners. Maar er zijn ook talrijke bronnen van het Middenrijk, Nieuwe Rijke en Late Tijd bekend.
Aan de hand van tekstueel en archeologische bronnenmateriaal, meer dan alleen de afbeeldingen van Deir el Bahri, wordt u meegenomen op een ontdekkingsreis naar Poent. Er wordt stilgestaan waarom de koningen handelden met Poent en welke producten er werden verhandeld, dit geldt zowel voor Poent als ook voor Egypte. Naast de verhandelde producten geven de beschikbare afbeeldingen c.q. schriftelijke bronnen over de flora, fauna en inwoners van Poent ook aanwijzingen waar Poent mogelijk zou hebben kunnen gelegen op de wereldkaart. Een zeer interessant deel van de lezing gaat over hoe de Egyptenaren afreisden naar Poent, niet alleen qua (mogelijke) route maar ook qua omvang (logistieke organisatie) en wat er onderweg allemaal gebeurde. Vooral Middenrijkse bronnen afkomstig van archeologische opgravingen aan de Rode Zee bieden ons hiervoor veel nuttige informatie.

Aanmelden

mrt
20
wo
Volksgeloof in Assioet tijdens het Nieuwe Rijk. De Salakhana-stèles @ RMO, Leemanszaal
mrt 20 @ 14:00

Jan Koek

In 1922 werden door G. Wainwright ruim 500 stèles gevonden in het graf van Djefai-Hapy III, nomarch van Assioet tijdens de 12e dynastie. Gedurende het Nieuwe Rijk werden deze stèles en andere objecten, zoals kleine beeldjes, in dit graf geplaatst. Het graf staat bekend als het Salakhana graf. Aan de hand van een aantal van deze stèles zal een beeld gegeven worden van het volksgeloof in Assioet.

Aanmelden

apr
26
vr
Afbeeldingen van het paard in het oude Egypte @ Mehen, Studiecentrum
apr 26 @ 14:30 – 17:00

Afbeeldingen van het paard in het oude Egypte: Het verschil tussen hoe ze zijn afgebeeld en wat er is afgebeeld. Door Lonneke Delpeut MA

Afbeeldingen in het oude Egypte zijn enorm rijke bronnen van informatie over de cultuur, godsdienst en leven van de oude Egyptenaren. Als wij afbeeldingen van het paard bestuderen, kunnen deze afbeeldingen ons een hoop vertellen over de rol van het paard in de Egyptische maatschappij. Bijvoorbeeld wat voor paarden de Egyptenaren gebruikten en waar zij hun paarden, evenals inspiratie voor de afbeeldingen, vandaan haalden. Als wij dit goed willen doen moeten wij onderscheid maken tussen ‘wat’ er is afgebeeld en ‘hoe’ het paard is afgebeeld. In deze lezing leg ik u graag het verschil uit tussen de twee en hoe ik dit heb toegepast op mijn materiaal. Enkel door dit onderscheid te maken, kunnen wij de afbeeldingen op een zo precieze mogelijke manier benaderen om er zo veel mogelijk informatie uit te halen.